Een weekje tussen de neushoorns - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu Een weekje tussen de neushoorns - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

Een weekje tussen de neushoorns

Blijf op de hoogte en volg Mariska

21 Maart 2016 | Namibië, Windhoek

Hoi allemaal,

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie, met mij gaat het super! De vluchten zijn allemaal goed gegaan, en gelukkig had ik geen problemen bij de douane. Ze vroegen wel wat ik kwam doen, en ik ben niet zeker of ze me wel echt geloofden, maar vrijsnel kreeg ik de stempels om het land in te gaan! Namibië ziet er totaal anders uit dan ik gewend ben, het is zo groen! Dit was al te zien vanuit het vliegtuig, en eenmaal in Windhoek heeft het een aantal keer heel hard geregend. Wel een overgang van temperatuur, maar ik zal niet klagen ;)

Afgelopen woensdag ben ik vanuit Windhoek met een taxi naar een vriendin gegaan, die op een neushoorn-farm werkt. De rit was op z’n Afrikaans, want er reden twee enorme trucks die 2-banen breed waren op de snelweg…en niet harder gingen dan 60/70…Dus dat was nogal een langzaam ritje, want niemand kon inhalen. Ongelukkig voor hen, maar gelukkig voor ons, kreeg één een klapband, en kondenwe weer
doorrijden!

De rhino/cheetah/wildlife-superwoman Juliette kwam me ophalen in het dorp, en we ‘reden’naar de neushoorn-farm. Ook hier veel regen gevallen, en sommige wegen leken meer op rivieren dan op wegen! Al slippend en glijdend in de 4x4-stand kwamen we goed aan bij haar huisje. Ze woont midden in één van de neushoorn-camps, samen met een paar katten. Zo leuk, ’s avonds na het werk gaat ze een stukje wandelen, en dan lopen de katten gezellig mee!

Het werk dat we deden draaide vooral om het checken van de neushoorns op de farm. De dagen begonnen om 06:30, en gingen we op zoek naar de neushoorns om te zien of alles goed was. Makkelijker gezegd dan gedaan, want het zijn erg grote gebieden, en omdat het zoveel geregend heeft hebben de neushoorns overal lekker gras, en laten zich niet zo makkelijk zien. De vorige keer toen ik hier was (in de droge tijd) moesten we de neushoorns veel bijvoeren, het is goed om te zien dat ze nu zelf hun eten kunnen zoeken! Om de neushoorns te zoeken moest ik en een werker achter op de bakkie staan, en onze ogen goed open houden, echt heel gaaf! Daarnaast controleerden we de hekken, water etc. Zo rond 12:00 weer terug naar huis, om de administratie bij te werken. En van ong. 16:00 –19:00 weer op pad om de neushoorns te checken! Helaas zijn stropers ook actief in Namibië. Daarom worden de neushoorns onthoornd, zodat ze minder waardevol zijn voor de stropers. De eigenaar heeft een klein vliegtuigje en vliegt elke dag over zijn farm om te zien of alles goed is, en ‘s nachts wordt er gepatrouilleerd.

Ondanks dat het overal dichtbegroeid is vrij veel wildlife gezien; kudu’s, impala’s, waterbokken, steenbokken, duikers, dikdiks, een sabelantilope en een pofadder! Naast alle neushoorns natuurlijk! Supergaaf om die dieren te zien. Het mooiste was dat we op een avond terugreden in de schemering, en opeens stonden er 11 neushoorns, en een groep impala’s in een open stuk!

Helaas moetik toch ook echt aan het werk hier in Namibië, en ik ben nu bij een hostel in Outjo.Geen wifi hier helaas, dus helaas geen foto’s nog. Morgen ga ik met de taxi naar Tsumeb toe.De manager van Treesleeper Camp zal me daar ophalen, en naar Tsintsabis brengen. Ik zal voor nu bij Treesleeper zelf verblijven, misschien later zal ik in het dorp zelf wonen. Treesleeper ligt net buiten Tsintsabis. Ik zal deze week vooral gaan zien hoe de organisatie gerund wordt, en hoop zoveel mogelijk mensen te leren kennen, zodat ik snel met interviewen kan beginnen!

Liefs Maris.

Fotos: https://goo.gl/photos/HMKRiRoA8zHgFJYY8

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 43211

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 31 December 2018

Wildlife dierenarts

15 Maart 2016 - 15 Maart 2016

Treesleeper Camp

24 September 2014 - 18 Januari 2015

Namibië - Farming with predators

28 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Cheetah Conservation Fund

01 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Modgaji Conservation and Rehabilitation Project

Landen bezocht: