Op naar Treesleeper Camp - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Mariska - WaarBenJij.nu Op naar Treesleeper Camp - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Mariska - WaarBenJij.nu

Op naar Treesleeper Camp

Blijf op de hoogte en volg Mariska

16 Maart 2016 | Nederland, Zeist

****Update****
Ik ben veilig aangekomen in Namibië! Alles is goed gegaan! Vandaag naar Outjo, en maandag echt naar Treesleeper! Groetjes Maris
**************

Volgende week is het zover, dan vlieg ik weer naar Namibië! Ditmaal voor mijn afstudeeropdracht. Het wordt een totaal andere ervaring dan ik tot nu toe heb gedaan, maar ik heb er erg veel zin in! Hier even een introductie over het project.

Ik ga naar het dorp Tsintsabis, dit ligt in het noordoosten van Namibië, ten oosten van Etosha National Park. Voor mij nog een onbekende plek! Mijn project gaat over Treesleeper Camp. Dit is een zogenaamd ‘community-based tourism’ project, in de vorm van een camping. Het project wordt gerund door Hai//om Bushmen. De '//' stellen kliks voor. Bushmen, ook wel San genoemd, hebben verschillende 'klik' klanken in hun taal. De Hai//om Bushmen woonden oorspronkelijk in Etosha. Het waren echte jager-verzamelaars, en leefden van de natuur. Maar toen dit eenmaal een Nationaal Park was, zijn zij uiteindelijk verdreven uit dit gebied. De meeste Hai//om kregen een plek toegewezen om te wonen, zoals rondom Tsintsabis. De gebieden die zij kregen zijn veelal veel minder waard, er is bijvoorbeeld weinig wild en ander voedsel te vinden. Er wordt tot op heden nog steeds geprobeerd een deel van Etosha terug te krijgen, helaas zonder veel succes.

De Hai//om is een erg gemarginaliseerde groep. De meeste zijn erg arm en hebben weinig educatie gehad. In 1999 ontstonden de eerste ideeën om iets met toerisme te gaan doen in Tsintsabis, om zo meer inkomen te verkrijgen. In de jaren erna werd Treesleeper Camp gebouwd, en in 2005 kwamen de eerste toeristen. Treesleeper is opgezet door de gemeenschap in Tsintsabis, samen met twee Nederlanders. Er is voor de naam Treesleeper gekozen omdat de Hai//om jagers vroeger soms in bomen sliepen, om zo veilig te zijn voor roofdieren. Bij Treesleeper Camp kunnen toeristen, naast overnachten, drie activiteiten boeken: een wandeling door de natuur, door het dorp en een traditionele uitvoering (dansen, zingen, helen) bijwonen.

Sinds 2007 valt Treesleeper Camp helemaal onder het beheer van de gemeenschap. Het project liep vrij goed, de bezoekersaantallen stegen en er werd winst gemaakt. In 2010 heeft het project een grote donatie vanuit de EU gekregen, om de camping te upgraden met een lodge. Maar in plaats van de bedoelde stimulans, heeft de donatie ervoor gezorgd dat het juist slechter ging. Doordat de bouw van de lodge erg lang duurde, bleven toeristen weg. Zo verslechterde de situatie van Treesleeper steeds meer.

Aan mij de taak om uit te zoeken wat er nu precies mis is gegaan. Waarom is dit project, wat redelijk goed liep, zo verslechterd? Wat ik precies ga onderzoeken is nogal een saai en misschien ingewikkeld verhaal, dus daar zal ik jullie niet mee lastig vallen! Maar dit is mijn hoofdtaak, ik ga kijken op welke punten het mis is gegaan. Bijna zeker is dat de EU donatie wel een grote rol gespeeld heeft. Voor mijn onderzoek ga ik voornamelijk interviews houden met mensen die betrokken zijn/waren bij Treesleeper.

Het is dus heel anders iets dat wat ik tot nu toe gedaan heb, maar het geeft mij een mooie kans om meer te leren over de ‘echte’ bevolking van Namibië. Daarnaast kan ik ervaring opdoen in het doen van interviews, en het uitzoeken waarom iets wel of niet werkt. Ik kijk er erg naar uit, ik heb goede verhalen gehoord over de gemeenschap in Tsintsabis. Ik blijf daar tot begin juni.

Dus 14 maart vertrek ik, dan ben ik de 15e rond 14 uur in Windhoek, de hoofdstad. Daar blijf ik een nachtje, en de volgende dag ga ik een paar dagen naar een vriendin in Outjo, die daar met neushoorns werkt. Vandaaruit ga ik naar Tsintsabis. En dan ben ik 4 Juni weer terug in Nederland! Ik hoop dat ik weer een paar mooie verhalen en ervaringen met jullie kan delen tijdens mijn verblijf!

Liefs, Maris
Website Treesleeper Camp: http://www.treesleeper.org/

  • 20 Maart 2016 - 20:33

    Myrna Dekker:

    Heel veel succes en plezier! Fijn dat je een reisverslag schrijft.
    Gr.Myrna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 43480

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 31 December 2018

Wildlife dierenarts

15 Maart 2016 - 15 Maart 2016

Treesleeper Camp

24 September 2014 - 18 Januari 2015

Namibië - Farming with predators

28 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Cheetah Conservation Fund

01 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Modgaji Conservation and Rehabilitation Project

Landen bezocht: