Interviews en meer interviews - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu Interviews en meer interviews - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

Interviews en meer interviews

Blijf op de hoogte en volg Mariska

25 April 2016 | Namibië, Windhoek

Hoi allemaal,

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie! Ik zit nu Windhoek, de hoofdstad van Namibië. Samen met Rosalia (van CCF) ben ik een paar dagen terug naar Katatura geweest, dat is het township van Windhoek. We zijn naar verschillende markten geweest, waaronder een vleesmarkt. Het was erg bijzonder om het eens te zien! Daarnaast naar de bios geweest, de enige in heel Namibië! Ook lekker om even in de stad te zijn, geen gedoe met elektriciteit, verlichting en water ;)

De afgelopen weken heb ik in Tsintsabis veel met community-leden gesproken, over hoe ze denken over Treesleeper, wat er gebeurd is met Treesleeper, en hoe Treesleeper weer beter kan worden. De meeste mensen zijn erg positief over Treesleeper, maar tegenwoordig brengt Treesleeper nog maar weinig in de community. Er komen nauwelijks toeristen, dus er is geen werk, en geen geld dat terug in de community gepompt kan worden. Dit gebeurde in eerdere jaren wel, Treesleeper heeft bijvoorbeeld een kleuterschool gesponsord, eten aan pensioengerechtigde mensen gegeven, weeskinderen geholpen etc. Maar helaas is dat nu niet meer mogelijk.

Er zijn verschillende redenen hiervoor, zoals ik het nu zie. Ten eerste heeft de financiële crises van 2010/11/12 de toeristenindustrie in heel Namibië een tik gegeven. Een stuk minder toeristen kwamen naar Namibië, en diverse touroperators die naar Treesleeper kwamen, kwamen nier meer. Daarnaast werden er in 2010 plannen gemaakt om 10 bungalows neer te zetten. Treesleeper kreeg dus een upgrade van alleen een camping site, naar een lodge. Tenminste, dat was de bedoeling. De bungalows zijn nooit afgemaakt, en staan half-af sinds 2013. Tijdens het bouwen leek Treesleeper op een bouwput, en toeristen wilden niet blijven.

Ik heb nu verschillende interviews gehouden met o.a. overheidsmensen, aannemer, architect etc. Het lijkt erop dat de aannemer niet zulk goed werk heeft gedaan. Er zijn nog wat andere redenen aan te wijzen, maar dat zal ik eerst zelf moeten analyseren. De overheid heeft de controle over de bungalows, want het geld voor deze upgrade kwam van hen. De overheid moet nu eerst een assessment doen, wat is er mis gegaan? Dan pas gaan ze verder kijken hoe dit opgelost kan worden. Dus hoe kunnen de bungalows z.s.m. afgebouwd worden. Dit is helaas voor Treesleeper nogal een langdurig proces…

Naast het bouw-debacle, zijn er ook nogal wat community-problemen. De vorige headmen van Tsintsabis kan niet zo goed overweg met de manager van Treesleeper, en dit zorgt voor een tweedeling in de community. Een deel is op de hand van de oude headmen, een deel op de hand van de nieuwe headmen en de manager. De community is ook wat ontevreden omdat ze weinig informatie vanuit Treesleeper krijgen, niemand weet precies wat er aan de hand is. Aan de andere kant, de mensen van Treesleeper zelf ook niet. Het is wachten op de overheid.

Dat zijn in het kort een beetje mijn bevindingen. Ik zal in Tsintsabis en Tsumeb nog wat interviews doen, en dan start ik met het analyseren. Ik zal deze week weer teruggaan naar Treesleeper. Ik kan overdag in de school van Tsintsabis werken, maar omdat de schoolvakanties zijn begonnen, moet ik even kijken tot wanneer ik precies daar kan werken. En dan zien we wel verder, ik ben nog iets meer dan een maand in Namibië, de tijd vliegt!

Ik hoop van harte dat Treesleeper er snel bovenop komt, het is een heel mooi project, wat daadwerkelijk iets terug gaf aan de community in de beginjaren. Als er nog mensen zijn die een flinke zak geld hebben, en er niets mee doen, dan is Treesleeper een mooie investering ;)

Groetjes maris

Foto's: https://goo.gl/photos/HMKRiRoA8zHgFJYY8

  • 01 Mei 2016 - 16:55

    Myrna Dekker:

    Hoi Mariska,

    Goed verslag en mooie foto's. Het duurde even voordat ik de foto's gevonden had, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

    Gr.Myrna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 43224

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 31 December 2018

Wildlife dierenarts

15 Maart 2016 - 15 Maart 2016

Treesleeper Camp

24 September 2014 - 18 Januari 2015

Namibië - Farming with predators

28 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Cheetah Conservation Fund

01 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Modgaji Conservation and Rehabilitation Project

Landen bezocht: