Op naar een nieuw avontuur - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Mariska - WaarBenJij.nu Op naar een nieuw avontuur - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Mariska - WaarBenJij.nu

Op naar een nieuw avontuur

Blijf op de hoogte en volg Mariska

09 September 2014 | Nederland, Zeist

Hoi allemaal,

Over een niet al te lange tijd is het weer zover… Ik ga weer terug naar Namibië! Omdat ik pas in februari ga beginnen met de Master Forest and Nature Conservation in Wageningen, heb ik een half jaartje over. En waar kan je die tijd nou beter spenderen dan in Namibië! Op 24 september vlieg ik naar Windhoek, waar ik 25 sep rond 11:30 aankom. Ik blijf daar zo’n kleine 4 maanden en ben 18 januari weer in het land!

Ik ga werken als onderzoeksassistent bij het PhD-onderzoek ‘Farming with Predators’, welke uitgevoerd wordt door Chavoux Luyt vanuit de Stellenbosch University. Het is een onderzoek naar mens-dier-conflicten (human wildlife conflicts). Het doel van dit onderzoek is om een soort kosten-baten model te creëren, waarmee boeren kunnen bepalen wat ze het beste kunnen doen als ze problemen hebben met roofdieren op hun land. Is het beter om je vee ergens anders te laten grazen, een kraal te bouwen, een herder met de kudde mee te sturen etc. Dit onderzoek bestaat uit meerdere deelonderzoeken. Een cameratrap onderzoek is al uitgevoerd, en er zijn enquêtes naar boeren gestuurd om te kijken hoe zij omgaan met roofdieren. Het onderdeel waar ik bij ga helpen gaat over de ecologie en interactie tussen 4 soorten roofdieren: luipaarden, cheetah’s, jakhalzen en caracals.

Door middel van spooronderzoek kun je in kaart brengen waar het roofdier zicht bevindt, waar het slaapt, eet etc. Om die sporen te vinden, en goed te interpreteren, helpen twee Bushman (wordt ook wel San volk genoemd) mee. De naam Bushman is een verzamelnaam voor verschillende inheemse bevolkingsgroepen in zuidelijk Afrika. Doordat zij vroeger een jagers- en verzamelaarsvolk waren, hebben ze altijd dichtbij de natuur geleefd, en kunnen zij heel goed wild opsporen. Wat zij vinden, noteren wij, en zetten dit in de computer.

Dit is de site van het project: http://www.newdevelopment.co.za/FarmingPredators/index1.html

Het onderzoek vind grotendeels plaats op een vee- en jachtboerderij (Woltemade farm), op ongeveer 2,5 uur rijden van Otjiwarongo en Okahandja. Ondanks dat het dus een jachtboerderij is, heeft de eigenaar wel veel roofdieren op zijn land, en tolereert deze ook. Dit is hun site:
http://www.rittersafaris.com/

Ik zal dus veel in het veld gaan werken, en daarbij hopelijk veel kennis en ervaring opdoen! Daarnaast zal ik data gaan invoeren, social media gaan opzetten, en misschien kijken of er nog mensen zijn die eens langs willen komen! Hierover zal ik tzt meer informatie over geven. Wat we in ieder geval aanbieden, is een unieke ervaring in de wilde natuur van Namibië, waarbij je van alles ziet en leert over spoorzoeken, wildlife en de natuur. Tegen een kleine vergoeding krijg je eten en accommodatie, en als het goed is heel wat ervaringen om nooit te vergeten!

Maar voordat ik hard aan de slag ga, gaan we eerst nog een paar daagjes vakantie houden. We gaan namelijk naar het zuiden van Namibië, naar de Fish River Canyon! Deze kloof is na de Grand Canyon in the USA de grootste kloof ter wereld!

Ik kijk weer uit naar jullie reacties, en hoop dat ik weer net zo’n mooie tijd ga hebben als vorig jaar!

Liefs,

Mariska

  • 09 September 2014 - 20:53

    Louisan:

    Helemaal tof Mariska!! En super dat we op deze manier weer mee kunnen genieten van je avonturen gedurende die maanden. Succes met de voorbereidingen voor vertrek.

  • 09 September 2014 - 21:01

    Myrna Dekker:

    Wat leuk! Ik ben echt benieuwd naar je verslagen. Succes met alle voorbereidingen!

  • 12 September 2014 - 11:20

    Nadia V Poorten:

    Hey Mariska, Heel veel plezier! Ik kijk nu al uit naar je blogs ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zeist

Mariska

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 43397

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 31 December 2018

Wildlife dierenarts

15 Maart 2016 - 15 Maart 2016

Treesleeper Camp

24 September 2014 - 18 Januari 2015

Namibië - Farming with predators

28 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Cheetah Conservation Fund

01 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Modgaji Conservation and Rehabilitation Project

Landen bezocht: