Dag 4 Natte voeten - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu Dag 4 Natte voeten - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

Dag 4 Natte voeten

Blijf op de hoogte en volg Mariska

01 September 2013 | Namibië, Swakopmund

Vandaag moesten we vroeg op, om half 8 gingen we ontbijten. De eigenaresse is wel erg streng tijdens het ontbijt, je moet perse eerst rechts beginnen met yoghurt, fruit of cornflakes, en als je dat op hebt mag je pas aan het brood beginnen :p

Om 8 uur werden we opgehaald vanuit ons hostel om een dolfijnentour te gaan doen. We werden naar Walvisbaai gebracht, waar we met de boot langs de haven voeren. De dieren die daar leven weten het precies, 1 fluitje van de schipper was genoeg om de eerste pelikaan aan te trekken (roze pelikaan). De schipper wist veel te vertellen over alle dieren en de natuur, dus dat was leuk om te horen. Wat wij als wildlifers natuurlijk minder vonden is dat ze gevoerd worden met vis, om zo natuurlijk zo dichtbij mogelijk te komen. Maar eerlijk gezegd… het was stiekem ook erg leuk om te zien! Op een gegeven moment kregen we een gast aan boord, een… zeehond (Kaapse pelsrob)! Die heeft geleerd om van boot naar boot te gaan voor een visje. Ook had hij geleerd om de schipper en de toeristen te ‘omhelzen’. Daarna zijn we langs een groep flamingo’s (gewone flamingo) gevaren. Om ervoor te zorgen dat je ‘balans’ op de boot goed was, kreeg iedereen, volgens goed Namibisch gebruik, een soort van sherry te drinken. Jaja, zelf ik heb een half likeurglaasje op… En nee, ik vond het niet lekker :p

Na een poosje varen kregen we de eerste dolfijnen (tuimelaars) te zien, echt heel mooi! Eerst hebben we rustig gekeken terwijl de boot ronddobberde. Op een gegeven moment moesten we allemaal achterin de boot zitten, zodat deze wat kantelde, en toen gingen alle toeristen-boten heel hard varen, zodat de dolfijnen op onze golven gingen meeliften, echt super om te zien!

Na de dolfijnen gingen we een heel stuk hard varen om bij Pelican Island te komen. De naam is wat verwarrend, want er was geen pelikaan te zien, maar wel duizenden pelsrobben. Omdat het er zo veel zijn, en ze geen vijanden hebben in dat stuk (het water is te koud en ondiep voor haaien), wordt er op ze gejaagd om zo de populatie in toom te houden. Hier hebben we ook nog een andere (kleine) dolfijnensoort gezien, de Havisidedolfijn. Deze dolfijnen vinden het leuk om voor de boot uit te varen, maar vandaag helaas even niet :p Degene die het leuk vonden mochten voorop de boot zitten, vandaar deze titel… Uiteraard kregen we een golf over onze schoenen heen!

Daarna zijn we doorgevaren terug naar de haven, waar we ondertussen hapjes met champagne kregen. Die hapjes bestonden uit bladerdeegdingen met o.a. pelsrob, aalscholver en pelikanen-ei. Alleen de eerste was wel te eten vond ik. Daarna kon je nog oesters eten, die in Namibië op een aparte manier gegeten worden. Eerst doen ze er peper overheen, dan limoensap, en dan 1-2 drupjes Tabasco, en i.p.v. het in één keer door te slikken, wordt er goed op gekauwd! Uiteraard heb ik het niet geproefd, maar Marianne vond het wel lekker. Als laatst had de schipper (met zijn blote handen) een grote rode kwal opgevist, waarvan iedereen de bovenkant mocht aanraken.

’s Middags zijn we een stuk langs het strand gaan wandelen, en langs een lokaal marktje geweest. Ik heb daar een kastanje gekocht waar verschillende dieren, mijn naam en Namibië in gekerfd is (voor veel te veel geld natuurlijk, maar goed :p) Vanavond gaan we lekker uit eten ergens, en morgen zien we wel even wat we gaan doen. Het weer is trouwens best hetzelfde als toen in Zuid-Afrika. ’s Nachts erg koud, en overdag is het lekker. Hier aan de kust waait het wel hard, dus dat maakt het wel fris. Tot nu toe heb ik mijn korte broeken nog niet hoeven te gebruiken, hopelijk veranderd dat snel!

• 01 September 2013 - 21:29

Nadia Van Poorten:

Hey Mariska! Super om te lezen wat je allemaal meemaakt daar! Heel veel plezier en maak veel foto's want die wil ik allemaal terug zien op FB! haha.. Geniet er van!

• 03 September 2013 - 08:44

Dirk-Jan:

Hoi Mariska,

Veel plezier en een leerzame tijd vanuit Ouwehands Dierenpark!!! En niet teveel exotische diertjes eten hoor, pelsrob lijkt mij ook niet zo lekker!!!

Groeten Dirk-Jan

• 03 September 2013 - 11:41

Myrna Dekker:

Hoi Mariska,

Wat leuk om dit allemaal te lezen. Heel veel plezier en geniet ervan.
    Maak maar veel foto's want ik ben echt reuze benieuwd.

Groetjes,
    Myrna