Update - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

Update

Blijf op de hoogte en volg Mariska

03 November 2018 | Namibië, Windhoek

Hoi allemaal,

Ik zag net dat mijn vorige verslag weer niet helemaal is doorgekomen… Misschien wordt het eens tijd over te stappen naar een ander reisverslag!

Ik denk het laatste nieuws was dat we naar Congo waren geweest om neushoorns te brengen. Dit hebben we inmiddels nog een keer gedaan. We vingen ze op een Namibische game farm, vlogen ze naar het reservaat (ditmaal in het zuiden van Congo), en binnen 24 uur hebben we de neushoorns vrijgelaten. Hele ervaring weer! Ulf en ik mochten in de cockpit zitten tijdens de vlucht. Helaas was het al donker, maar toch gaaf om mee te maken. In Congo hebben we kennis gemaakt met 2 bonobo weesjes. Zij waren in beslag genomen, en worden nu door mensen opgevoed. Hopelijk kunnen ze ooit weer teruggeplaatst worden in een groep, en semi-vrij leven!

We hebben wat interessante behandelingen gedaan; zo hadden we een gewond mannetjes leeuw dat had gevochten met andere leeuwen, een neushoorn bul dat had gevochten, en een Afrikaanse wilde hond wat aangevallen was door een leeuw of luipaard. Ook hebben we aparte zaken gehad; we werden gebeld voor een ziek neushoorn kalfje. We hebben geprobeerd hem te behandelen, maar de volgende dag ging hij toch dood. Wat bleek… Hij had hondsdolheid (rabies)! Wij geloven dat dit pas het 2e gedocumenteerde geval van rabies is bij een neushoorn in Namibië. Helaas is rabies dodelijk, je kunt er niks tegen doen. Ook hadden we twee Afrikaanse wilde honden pups met rabies, en een aardvark (1e gedocumenteerde geval in Namibië naar ons weten).

Verder was het wachten… en wachten… en wachten tot we nou de olifanten eens naar Congo zouden gaan brengen. Het werd inmiddels als warmer en warmer. Daarom is het transport (gelukkig) uitgesteld naar volgend jaar, wanneer het wat koeler is. Wel gaan we nog dieren brengen naar een reservaat in Angola, dit zal mijn eerste trip naar dit land worden. We brengen dieren zoals impalas, waterbokken, lechwes, nyalas etc, per truck. Waarschijnlijk zullen we begin volgende week gaan.

Nou, dat was het wel weer zo’n beetje! Ik kom 10 december weer aan in Nederland, en 15 januari vlieg ik weer terug. Ik zie uit om jullie allemaal weer te zien!

Fotos en videos kun je hier vinden: https://photos.app.goo.gl/LSs6f0FQL63as3Nb2

Groetjes Maris