Caprivi en dartcursus - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu Caprivi en dartcursus - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

Caprivi en dartcursus

Blijf op de hoogte en volg Mariska

02 December 2017 | Namibië, Windhoek

Hoi allemaal!

Wat vliegt de tijd toch! Het is alweer December, dit jaar is voorbij gevlogen! Esther is me komen opzoeken na haar reis van Zuid-Afrika naar Namibië, en we hebben een vliegensvlugge trip gemaakt. We zijn bij Juliette geweest, en daarna gingen we door naar de Waterberg Plateau. Dit is een mooi natuurgebied. En… we hebben gekampeerd! Jawel, onze eigen tent opgezet, vuur gemaakt, en gebraait! En het smaakte nog goed ook ;) We waren alleen niet zo goed voorbereid, aangezien we zonder lucifers de braai niet konden aansteken… ;) Gelukkig hadden we aardige buren! Daarna zijn we doorgegaan naar Erindi, een prachtig natuurreservaat. We hebben in de avond lekker bij de waterhole gezeten, en nijlpaarden en krokodillen gezien. Tijdens de ochtend game drive hebben we twee mooie mannetjesleeuwen gezien.

Ik heb een supermooie trip gemaakt naar de Caprivi (Zambezi) regio. We zaten in de buurt van Kongola. Wauw… wat een prachtig gebied!! Het is hier nog wild, geen hekken, alles loopt zoals het wil. De dieren trekken van Namibië, naar Angola, Botswana en Zambia, zonder hekken. Dit is zoals het hoort! Het lijkt eigenlijk helemaal niet op Namibië, alles is zo groen, en veel water. We waren naar de Caprivi afgereisd om een dart immobilisatie cursus te geven, en we hebben geassisteerd met het omdoen van GPS-VHF halsbanden. De eerste dag (op min verjaardag, wat een mooi cadeau!!) hebben we gelijk een mooi groot mannetje gedart, en een halsband omgedaan. De gegevens die de halsband verzamelt wordt gebruikt om te zien waar de leeuwen zich bevinden, waar ze naartoe gaan etc. Verder hebben we o.a. olifanten, veel antilopen, waaronder sables en roans, en een honingdas gezien! We sliepen in tenten, onder het gebrom en geroep van nijlpaarden… Geweldig!

De tweede dag stonden we vroeg op om weer naar leeuwen te zoeken, maar niks gevonden. Wel een supermooie game drive gemaakt, hoezo werk??!! ;) In de middag begonnen met de lessen, en eind van de middag zijn we weer op pad gegaan. Deze keer hadden we een impala als ‘lokaas’. De impala hebben we vastgemaakt aan onze bakkie, en ermee rondgereden om een spoor uit te zetten. Daarna hebben we een mooie plek uitgezocht om de impala op te hangen. De onderzoekers hadden een geluidssysteem, waarmee we dan geluiden kunnen afspelen, zoals het geschreeuw van wrattenzwijn baby’s en buffelkalfjes. Na zo’n 4 uur wachten besloten we maar naar huis te gaan, de leeuwen trapten er niet in ;) Toen we terug naar huis reden hebben we een serval gezien, en een civet!! Ook liep er een nijlpaard over de weg.

De volgende dag hebben we heel wat les gehad, en toen kregen we ’s middags een telefoontje dat toeristen een groep leeuwen had gezien. Wij supersnel ernaartoe! Het mannetje van deze troep had een hele oude halsband om, wat vervangen moest worden. We hebben eerst het vrouwtje gedart, en een halsband omgedaan. Het mannetje moest toen zeker gedacht hebben… ja doei!! We konden hem niet meer vinden. De impala, die we nog hadden, weer opgehangen, en prooi-geluiden afgespeeld. De rest van de troep kwam er vrij snel op af, en begon te eten. Het was inmiddels al donker. Het mannetje had er helaas geen zin in. De volgende dag hebben we aan de hand van de halsbandgegevens opgespoord, en het mannetje was erbij. We konden hem toen darten, en de halsband vervangen. Dit mannetje was enorm, en zijn buik tonnetje rond!! Supergaaf!! Dit was een van mijn beste trips ooit, en ik kan zeker iedereen aanraden om Caprivi te bezoeken en er rond te rijden. Het is het echt waard, prachtige natuur, en heel veel wildlife!!

Deze week hebben nog een dart cursus gegeven, bij AfriCat. De start liep iets anders dan gepland… Maandag kregen we telefoon dat er neushoorns waren gestroopt op een game farm. Eén zwarte neushoorn was doodgeschoten, en de horens verwijderd. Twee witte neushoorn moeders (met kleine kalfjes nog!) waren geschoten, maar weggekomen. Eén van de kalfjes was in al het schietgeweld zijn moeder kwijtgeraakt. We hebben de moeder gedart en de shotwonden behandeld. Zij leek redelijk oke. Het kalfje hebben we terug bij de moeder gezet. We wilden eigenlijk dat er een klein verblijf werd gebouwd, zodat het kalfje en zijn moeder rustig weer bij elkaar konden blijven. Helaas was dit geen optie… Daarna hebben we de tweede moeder gedart, en haar behandeld. Zij was er erger aan toe, één van de kogels had haar schouderblad verbrijzeld. Die avond snel nog door naar de cursus bij Africat, waar de studenten al op ons wachten. Helaas kregen we de volgende dag slecht nieuws, beide kalfjes waren hun moeder kwijtgeraakt, en de tweede moeder leek nog slechter. Helaas bezweek het eerste kalfje al gauw aan stress… Met de studenten zijn we terug naar de farm gegaan, en hebben de tweede moeder gedart. Eindelijk werd er nu wel een tijdelijk verblijf opgezet voor haar en haar verloren kalf. We hebben haar weer behandeld, en haar naar een trailer gelopen. Helaas was ze erg zwak, en in de trailer viel ze, en kon niet meer opstaan. Ze is toen overleden… Haar kalfje hebben we toen gedart, en is nu naar een plek gebracht waar mensen haar met de hand grootbrengen. Het was voor mij verschrikkelijk om te zien, we hebben twee neushoorns verloren op 1 dag, en er was maar weinig wat we konden doen… Ik denk dat het serieus tijd wordt om de hoorn-trade te openen, zodat mensen met neushoorns de hoorns kunnen verkopen. Hopelijk zal de prijs van de hoorns dalen, en het niet meer lonend zijn voor de stropers om te stropen…

De rest van de dartcursus was erg leuk, we hadden een leuke groep. We hebben veel lessen van Ulf gehad, over de medicatie wat gebruikt wordt, hoe je een dier dart, meer info over hoe de lichaamsprocessen werken etc. We hebben geoefend met darten, en 2 cheetahs, een gevlekte hyena (mijn eerste!) en een oryx gedart. Alle studenten zijn geslaagd!

Ik vlieg a.s. woensdag (6 December) terug naar huis voor een vakantie. Ik land 7 December, om 10:15. 23 Januari vlieg ik weer terug naar Namibië.

Foto’s: https://goo.gl/photos/Z2abRyCymfaJs9Yh6

Volg Wildlife Vets Namibia op Facebook, en kijk eens op onze website: www.wildlifevetsnamibia.com

Groetjes Maris