Congo - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu Congo - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

Congo

Blijf op de hoogte en volg Mariska

09 Juli 2017 | Namibië, Windhoek

Hoi!

Hoe is het in Nederland? Hoop dat jullie een mooie zomer tegemoet gaan! Hier kan het af en toe behoorlijk koud worden! We waren laatst in het zuiden, waar het in de ochtend maar 2o graden was! Heb al een lekker griepje gehad, maar inmiddels gaat het weer goed!

Ik heb een bijzondere reis achter de rug… Een paar weken geleden zijn we met een schip vol dieren naar Congo geweest! Het was een bijzondere ervaring! De dieren zijn met trailer en al op een schip in Walvisbaai geladen. 4 dagen lang waren we op zee, een halve dag op de Congo rivier, en dan nog een rit van zo’n 10 uur in Congo naar het reservaat. Ik vond het schip geweldig, de mensen waren heel aardig, overwegend Russen en Oost-Europese mensen. Het schip vervoert meestal vis tussen Namibië en Congo, maar komt ook regelmatig naar Vlissingen. De eerste twee dagen was de zee vrij ruw, het schip rolde nogal. Dit was lastig voor vooral de giraffen. Ze kon zien dat ze moe waren. Het slapen voor ons was ook lastig, want je kon niet op je zij liggen, dan rolde je steeds om.

Vanaf dag 3 was het een stuk rustiger, en je kon zien dat de dieren een stuk relaxter waren. We gaven ze twee keer per dag water en hooi/lucerne. Sommige dieren, zoals de zebra’s en blesbokken, aten en dronken heel goed. We hadden grote plastic bakken waar ze water uit konden drinken. De gnoes dronken daar ook uit. Voor de giraffen hadden we ook een waterbak, maar twee dronken liever direct uit de waterslang. Een mooi en grappig gezicht! Ze werden echt heel tam, we konden ze zelfs een beetje aaien. De oryx waren wat lastiger, ze wilden niet drinken uit een bak. Gelukkig aten ze wel wat, oryx staan erom bekend dat ze slecht eten tijdens transport. Bij de oryx moesten we echt veel tijd nemen, en de waterslag zo ongeveer in hun mond duwen. Sommige waren slim, en hadden vrij snel door dat ze dorst hadden en zo water konden drinken. Andere waren heel moeilijk, en moest je water over hun kop gooien, en dan likten ze het op.

Eenmaal in Congo aangekomen, moesten we een paar uur wachten voor alles afgeladen kon worden. Na een paar uur konden we dan eindelijk op pad, onder politie en leger begeleiding! Na zo’n 9 uur kwamen we aan in Kinshasa, de hoofdstad, waar ze dwars doorheen moesten. Wat een avontuur, zoiets zie je niet in Europa! Wij reden met een kolonel mee, en achter ons reden de 6 trucks. Mensen en auto’s werden van de weg gedrukt, getoeter, geschreeuw! Als mensen niet snel genoeg aan de kant gingen, klommen de soldaten uit de auto om met veel geschreeuw en het richten van geweren de mensen aan de kant te dwingen. Gelukkig luisterden de meeste mensen wel ;)

Het afladen van de dieren was een mooi gezicht, en ging heel vlot. We hebben de dieren afgeladen in een boma, een soort tijdelijk verblijf. Op deze manier konden de dieren even wennen aan de nieuwe omgeving, en na 2/3 dagen werd de boma opengemaakt, en konden de dieren het reservaat in. Ik vind het een mooi project, in Congo zijn weinig dieren meer over, dus hopelijk dragen we op deze manier een beetje bij aan natuurbehoud. Ook zijn er rangers en anti-stroperij mensen aangenomen, dus het levert de lokale bevolking ook wat op. Er wordt nog een lodge gebouwd, hopelijk wordt het een succes! We gaan nog twee schipladingen brengen, en één lading met een vliegtuig, waar we neushoorns in zullen vervoeren. Spannend!

De dag na het afladen zijn we naar een bonobo-opvang geweest, een heel mooi project. De website: http://www.lolayabonobo.org/ Bushmeat is een groot probleem in Congo, en ook de handel in wilde dieren. Er zijn nog maar tussen de 50.000 en 75.000 bonobo’s op de wereld, alleen in Congo. Deze opvang vangt wezen op, die worden verkocht op markten. Er wordt veel aan educatie gedaan, wat lijkt te werken, want de laatste bonobo die ze hebben gered is alweer 4 jaar geleden. Sindsdien hebben ze geen bonobo’s meer gezien op de markten in Kinshasa. Een deel van de bonobo’s gaan naar een groot reservaat in het midden van Congo, waar ze vrijgelaten worden. Echt een heel mooi project, wat veel meer aandacht en geld verdient dan wat ze nu krijgen. Prachtige natuur overigens, beginnend regenwoud! Heel wat anders dan het overwegend droge Namibië.

Verder was het redelijk rustig, we hebben wat neushoorn werk gedaan, wat toch wel een van mijn favoriete dieren zijn om mee te werken. Het is zo indrukwekkend om zo dicht bij zo’n enorm dier te zijn!

Op Google heb ik wat nieuwe foto’s geplaatst: https://goo.gl/photos/Z2abRyCymfaJs9Yh6

Groetjes Maris