4 maanden Namibië - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu 4 maanden Namibië - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

4 maanden Namibië

Blijf op de hoogte en volg Mariska

10 Juni 2017 | Namibië, Windhoek

Hoi allemaal,

Het is weer een tijdje geleden, maar hier weer een update. Alles gaat goed hier, mijn huisje bevalt goed, en ik heb inmiddels internet gekregen.

De afgelopen weken waren lekker druk, de laatste week wat rustiger. Ik heb met wat nieuwe soorten gewerkt, waaronder giraffen! Ik had al een boma vangst gezien, maar nu hebben we 4 giraffen vanuit de helikopter gedart. Ik vloog mee, en zodra de giraffe viel, klommen we eruit om de giraffe een masker en halster om te doen. Dan maken we het dier gelijk weer wakker, want giraffen kunnen niet zo goed tegen narcose. En dan eigenlijk redelijk simpel, je loopt met de giraffe rustig de trailer in ;) Nou ja, het ging niet altijd makkelijk, het blijven sterke dieren die flink kunnen trappen.

Ik heb een poosje terug een daar dieren mogen darten vanuit de helikopter! Supergaaf!!! Ik mocht dieren vaccineren met rabiës (hondsdolheid). Het was geweldig om te doen, maar wel moeilijk! Gelukkig heb ik wel wat geraakt, een paar kudu’s en een tsessebe… en daarnaast heb ik wat bosjes gevaccineerd… ;)

Ulf en ik zijn een aantal weken geleden naar Congo geweest. In grote delen van Congo is geen of nauwelijks wildlife meer te vinden. Zo heb ik in Kinshasa (de hoofdstad) eigenlijk geen vogel gezien, alles is geschoten en opgegeten. We zijn al maanden aan het onderhandelen om dieren vanuit Namibië hiernaartoe te brengen. We hebben toen alles doorgesproken, en de reservaten bekeken waar de dieren naartoe gaan. Eigenlijk zouden we ook 2 olifanten gaan darten die de dorpen belaagden, maar niemand kon precies vertellen waar ze zaten… Dus we hebben ze maar gelaten, ook omdat het erop leek dat ze terug het bos in trokken. Kinshasa is echt zoals je je Afrika voorstelt. Overal mensen, er wordt van alles verkocht, slechte wegen, busjes en auto’s die propvol zitten. En bovenal geen verkeersregels, rood of groen licht (als de verkeerslichten het al doen…), maakt niet uit, degene met de luidste toeter gaat voor! Verkeersregelaars? Die duw je gewoon aan de kant ;) We gaan ook dieren per vliegtuig brengen, en op het vliegveld van Kinshasa reden we gewoon tussen alle vliegtuigen door, niks geen bewaking! Het was erg warm en vochtig, niet echt lekker dus maar het was een hele gave ervaring. De Congodeal ging nu echt van start!

Vorige week was het dan zover, na weken dieren gevangen te hebben op game farms, gingen we met zes trucks vol dieren (o.a. zebra’s, giraffes, gnoes, oryx) naar Walvisbaai, aan de kust. We hebben de dieren in de trailers en trucks op een groot schip geladen, erg indrukwekkend, en spannend om te zien! Helaas helaas kon ik niet mee op het schip, maar Ulf is wel meegaan om de gezondheid van de dieren te monitoren. Het was een bootreis van 4 dagen, en we wisten niet zo goed hoe de dieren zouden reageren. Gelukkig was de oceaan kalm, en hebben de dieren goed gegeten en gedronken. Een hele opluchting! Eenmaal aangekomen in Congo bleken de plannen ineens veranderd te zijn, en moesten de dieren naar een ander reservaat, 16 uur rijden verderop… Gezien de lange reis hebben de dieren het gelukkig wel goed gedaan, we hebben vier dieren verloren, op een vracht van zo’n 90 dieren. Alle dieren zijn mooi uit de trucks geklommen, Ze hebben een paar dagen in een boma gestaan om te wennen, en nu lopen ze lekker vrij rond. Het veld is mooi groen, dus ik denk dat de dieren zich allemaal lekker aan het volvreten zijn. We gaan nog een schiplading en een vliegtuiglading doen naar Congo.

In de tussentijd dat Ulf op het schip zat, heb ik wat administratie bijgewerkt, en een website gebouwd. Deze komt hopelijk heel binnenkort online! Voor Super Game Dealers heb ik een YouTube kanaal aangemaakt, waar ik filmpjes van ons werk op plaats: https://www.youtube.com/channel/UCq7Bpk6SB1sYyH1-qFWGR8g
Op Google heb ik wat meer foto’s geplaatst: https://goo.gl/photos/Z2abRyCymfaJs9Yh6

Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen, hou me op de hoogte!

Liefs,
Maris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Wildlife dierenarts

Per maart 2017 zal ik werken voor een wildlife dierenarts in Namibië

Recente Reisverslagen:

03 December 2018

Laatste update van 2018

03 November 2018

Update

31 Augustus 2018

Update

06 Juli 2018

Update

03 Mei 2018

Update
Mariska

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 723
Totaal aantal bezoekers 43176

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 31 December 2018

Wildlife dierenarts

15 Maart 2016 - 15 Maart 2016

Treesleeper Camp

24 September 2014 - 18 Januari 2015

Namibië - Farming with predators

28 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Cheetah Conservation Fund

01 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Modgaji Conservation and Rehabilitation Project

Landen bezocht: