2 maanden Namibië - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu 2 maanden Namibië - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

2 maanden Namibië

Blijf op de hoogte en volg Mariska

22 April 2017 | Namibië, Windhoek

Hoi allemaal,

Hoe is het leven in Nederland? Ik hoor dat het dan weer warm en dan weer koud is! Beetje zoals hier, de avonden beginnen koeler te raken, maar overdag kan de temperatuur nog aardig oplopen. De winter doet langzaamaan zijn intrede!

Met mij gaat verder alles goed! Wel wat stress achter de rug, want op tweede paasdag was mijn werkvisum verlopen, en was ik dus een illegaal... ;) Eigenlijk had ik het land die dag moeten verlaten, maar we besloten het een dag aan te kijken, in de hoop dat mijn werkvisum de volgende dag binnen zou zijn. Helaas… de volgende dag kreeg ik te horen dat mijn werkvisum afgewezen was, omdat ik een werkvergunning nodig had. Dit is al tijden geleden aangevraagd, maar dit neemt veel tijd in beslag. Na twee dagen e-mailen, telefoneren, en discussiëren door mijn visa agent bij Home Affairs, kreeg ik eindelijk bericht dat mijn werkvisum verlegd is! Nu mag ik in ieder geval tot juli in het land blijven, en hopelijk heb ik tegen die tijd mijn werkvergunning binnen, wat betekent dat ik langer mag blijven.

Ik geniet volop van het werk! Het voelt eigenlijk niet eens als werk, elke werkdag is weer een uitdaging waar ik een hoop van leer! We hebben het redelijk druk gehad de laatste weken, het is nu wat rustiger. We zijn op verschillende farms geweest, en hebben met verschillende dieren gewerkt. De ene farm is nog mooier als de andere! Het gras groet op de meeste plaatsen weelderig, prachtig om Namibië zo mooi groen te zien. Er is dan ook heel wat regen gevallen. Alleen in het zuiden van het nog wat tegen helaas. Een groot contrast is daar te zien, het gras wil nauwelijks groeien… De huizen van de meeste boeren zijn enorm en heel mooi. Ik heb zelfs ik een soort kasteel geslapen! Er loopt een Duitse student mee tot juni, zij studeert diergeneeskunde in Duitsland. Gezellig om een vrouw erbij te hebben, in deze wereld die toch vooral bestaat uit mannen ;)

We hebben de afgelopen tijd met sables, roans, kudus, tsessebes (snelste antilope ter wereld), oryxen, lechwes en gnoes gewerkt. Ook hebben we een paar dagen met neushoorns gewerkt! De oudere kalveren moesten verplaatst worden naar een ander kamp, en we hebben een neushoorn onthoornd. Om de kalveren te verplaatsen, worden ze eerst verdoofd vanuit de helikopter. Dan is het zaak zo snel mogelijk bij het dier te komen, om een ooglap/handdoek over de ogen te doen. Dan was het mijn taak om zsm bij het oor te komen, om het dier een middel te geven zodat het beter gaat ademen. Neushoorns zijn erg gevoelig voor de immobilisatie medicatie. We doen wat nodig is (hoorns meten, bloed/DNA afnemen etc.) en dan maken we de neushoorns gedeeltelijk wakker, zodat het kan staan en lopen. Met behulp van touwen en een paar sterke mannen ‘wandelen’ we de neushoorn dan zo de trailer in! Heel gaaf om te zien! In de trailer wordt de neushoorn dan volledig wakker gemaakt. Ik heb ook een giraffe-capture in een boma gezien. Een boma is een soort van tijdelijke omheining. De giraffen (of enig ander dier) worden met een helikopter de boma ingejaagd. Het einde van de boma loopt in een soort tunnel, waarna de dieren in een truck belanden. Dit is de meest snelle en effectieve manier om veel wild tegelijk te vangen, en te transporteren. Vond het wel zielig om te zien, een giraffe wilde niet doorlopen, en ze was erg gestrest. Toch is dit beter dan darten, aangezien anesthesie een groter risico vormt voor een giraffe dan dit. De dieren konden niet op de farm blijven, aangezien er teveel wild was. Vandaar dat ze verkocht waren, en gevangen moesten worden.

Ik werk nu eigenlijk voor twee bedrijven; Wildlife Vets Namibia (bedrijf van Ulf; veterinair werk) en Super Game Dealers (bedrijf van Ulf en Jan; wildvang/transport bedrijf). Voor Super Game Dealers heb ik een Facebook pagina aangemaakt, dus mocht je die nog niet geliked hebben… ;) Voor Wildlife Vets Namibia zal ik binnenkort een website op gaan zetten. Zodra die online is zal ik de link doorsturen. Vanuit Super Game Dealers hebben we weer een wild-veiling gehad, die vrij succesvol is verlopen! Voor Super Game Dealers heb ik een beetje de marketing gedaan, zoals de presentatie, boekjes en posters gemaakt. We hebben een record behaald, de hoogste prijs in Namibië voor een springbok ram!

Super Game Dealers heeft een contract binnengesleept met de president van Congo. Supergaaf!! Ze willen dat we wild leveren voor twee reservaten daar. De dieren gaan dan per boot, dit zal sneller zijn dan over de weg. Ze willen alles, van wrattenzwijnen en duikers tot olifanten en neushoorns! En… we gaan er vandaag ernaartoe! Er zijn twee jonge olifanten die problemen veroorzaken, dus we moeten ze vangen en transporteren naar één van de reservaten, waar ze veilig zullen zijn. Spannend, mijn eerste olifanten-job!

Ik woon trouwens sinds ongeveer een week in mijn eigen appartement in Brakwater North, ongeveer een half uur rijden van Windhoek. Mijn bakkie werkt prima, en mijn huisje bevalt goed! Ik heb alles wat ik nodig heb, mis alleen nog een wasmachine, internet en wat kleine dingen. Hopelijk kan ik dat snel regelen. De buurvrouw is een K9-trainer; ze traint Duitse herder voor politiewerk. Mooie honden, en luisteren dat ze kunnen! Gaaf om te zien! Verder zijn de mensen hier heel aardig, en zijn 8 huisjes hier, niet alles is bewoond nog. Er is een schoonmaakster, en de eigenaar is er bijna elke dag om klusjes enzo te doen.

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie. Ik kom als het goed is 7 december terug naar Nederland om vakantie te vieren! Geniet van de lente, en ik hoor graag van jullie!

Liefs,
Maris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Wildlife dierenarts

Per maart 2017 zal ik werken voor een wildlife dierenarts in Namibië

Recente Reisverslagen:

03 December 2018

Laatste update van 2018

03 November 2018

Update

31 Augustus 2018

Update

06 Juli 2018

Update

03 Mei 2018

Update
Mariska

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 43190

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 31 December 2018

Wildlife dierenarts

15 Maart 2016 - 15 Maart 2016

Treesleeper Camp

24 September 2014 - 18 Januari 2015

Namibië - Farming with predators

28 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Cheetah Conservation Fund

01 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Modgaji Conservation and Rehabilitation Project

Landen bezocht: