Eerste weken - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu Eerste weken - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

Eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Mariska

11 Maart 2017 | Namibië, Windhoek

Hoi allemaal,

Ik ben inmiddels een paar weken in Namibië alweer en het gaat goed! Sinds vorige week zijn we begonnen met de eerste paar jobs, die nu langzaamaan binnen druppelen. Ik zal in dit stukje kort beschrijven wat ik zoal gedaan heb, en de dilemma’s waar ik zo nu en dan tegenaan loop. Natuur/soortenbehoud is geen makkelijk en zwart-wit onderwerp…

Vorige week gingen we als eerst naar een breeding farm, waar wordt gefokt met o.a. roan, sable, oryx en gouden oryx antilopen. Deze dieren worden gefokt op grootte, en met name wordt er gekeken naar de hoorn. Dit is belangrijk, des te groter de hoorn, des te meer een dier waard is. Deze dieren gaan uiteindelijk naar andere game farms, waar ze of bejaagd worden (trofeejacht), of in een kudde gezet worden. Game farms in Namibië zorgen ervoor dat de wildpopulatie in stand blijft, en Namibië is één van de weinige landen waar wild toeneemt, in plaats van afneemt. Dit komt omdat de dieren een waarde hebben. Mensen willen ze zo goed mogelijk beschermen, want dit is hun brood. Hoe graag ik zelf het ook zou zien, er is eigenlijk op aarde geen echte natuur meer, alles wordt beïnvloedt en/of gemanaged door mensen. Ook al kan ik zelf nog steeds niet begrijpen dat mensen een dier schieten, het brengt geld in het laadje, wat nodig is om natuur te behouden. We hebben hier hoorns gemeten, en een sable kalf behandeld die een abces had.

De dag erna gingen we door naar een andere farm, waarvan een boel dieren naar een andere farm getransporteerd moesten worden. De eerste dag hebben we op één dag ruim 50 oryxen gedart. Dit wil zeggen dat de dierenarts de dieren dart (verdoofd) vanuit een helikopter. Er waren drie recovery-teams, die de oryxen op een bakkie laden, en ze naar mij toe brengen. Samen met een Duitse studente en een collega van de dierenarts spoten we de dieren (multivitaminen, energyboost, rustgevend middel etc.), hebben we de horens gemeten en brachten we de oryxen naar een grote truck. Zodra een compartiment vol zat, spoten we de dieren bij. Zodra de truck vol zat, gingen ze naar een andere farm. Dit deden we de volgende dag ook met gnoes.

Die middag door naar de volgende farm, waar we de volgende dag roans, sables en tsessebes gedart hebben. Sommige dieren moesten naar een ander kamp, van sommige moesten we de hoornlengtes hebben. Een paar dagen later hebben we weer oryxen gedart, ditmaal om alleen de horens te meten. Hierbij was ik alleen, met het team van de farm. Best even eng in het begin, maar het ging goed gelukkig! Was voor mij een van de eerste keren dat ik een dier bijspoot door middel van een intraveneuze injectie (in de ader), maar gelukkig is die redelijk goed te vinden bij een oryx. Het dier staat dan binnen 1-2 minuten weer op de benen en rent weg. Per dier waren we erg snel, wat natuurlijk voor het dier het beste is. Wel heef gaaf, achterin een bakkie racen naar een verdoofd dier, en hem zo snel mogelijk weer op de been te helpen!

Verder heb ik meegeholpen in de Rhino Park Veterinairy Clinic in Windhoek, waar ze met name huisdieren behandelen. Deze kliniek was van de dierenarts, en hij doet af en toe nog moeilijke orthopedische operaties. Zo heb ik meegeholpen/meegekeken met een ruggengraat-operatie van drie teckels, een heupoperatie en een schedeloperatie. Ook heb ik meegeholpen tijdens een spay-week, waar honden en katten tegen een gereduceerd tarief gesteriliseerd worden. Grappig dat je hier veel meer mag dan in Nederland, zo mocht ik gelijk infusen aanleggen, tubes indoen, en heb zelfs voor het eerst een kater gecastreerd!

Ik logeer nu nog bij de dierenarts, maar hopelijk krijg ik snel mijn eigen bakkie, zodat ik naar mijn eigen appartement kan. Dit is inmiddels gemeubileerd. Het ligt in Brakwater, in het noorden van Windhoek. Ik hoop dat het goed gaat met iedereen in Nederland, ik hoor graag van jullie 

Groetjes,
Maris

Foto's: https://goo.gl/photos/Z2abRyCymfaJs9Yh6

  • 11 Maart 2017 - 17:03

    Myrna Dekker:

    Hoi Mariska,

    Wat leuk om dit reisverslag te lezen.
    Wat zal jij een hoop ervaring op doen.
    Succes met je werkzaamheden.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Groetjes, Myrna

  • 11 Maart 2017 - 17:17

    Aty Bijsterbosch:

    Hallo Mariska,

    Leuk om te lezen dat het goed gaat. Hoop dat snel je "bakkie" gemaakt is en dat je dan in je eigen appartement kunt. We wachten op je volgende verslag.
    Groetjes van ons.

  • 11 Maart 2017 - 17:57

    Linda Hendriks :

    Hoi hoi,

    Fijn om te horen dat het goed gaat daar in Namibië. Hopelijk heb je snel een autootje en kan je in je eigen appartement gaan wonen. Met ons gaat ook alles goed. Elise kan al een paar stapjes zetten.

    Liefs,
    Roel, Linda en Elise.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Wildlife dierenarts

Per maart 2017 zal ik werken voor een wildlife dierenarts in Namibië

Recente Reisverslagen:

03 December 2018

Laatste update van 2018

03 November 2018

Update

31 Augustus 2018

Update

06 Juli 2018

Update

03 Mei 2018

Update
Mariska

Actief sinds 26 Juni 2010
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 43170

Voorgaande reizen:

13 Februari 2017 - 31 December 2018

Wildlife dierenarts

15 Maart 2016 - 15 Maart 2016

Treesleeper Camp

24 September 2014 - 18 Januari 2015

Namibië - Farming with predators

28 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Cheetah Conservation Fund

01 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Modgaji Conservation and Rehabilitation Project

Landen bezocht: