And we’re off…. CCF! - Reisverslag uit Otjiwarongo, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu And we’re off…. CCF! - Reisverslag uit Otjiwarongo, Namibië van Mariska - WaarBenJij.nu

And we’re off…. CCF!

Blijf op de hoogte en volg Mariska

12 September 2013 | Namibië, Otjiwarongo

Zondag werden we rond een uur of 2 opgehaald vanuit ons hostel door Brian, één van de managers bij CCF. In het busje zaten nog 2 andere stagiaires, Debbie uit Namibië en Kyla uit de USA. Ook was er een vrijwilliger bij, die al 9 jaar lang bij het CCF komt! Na een rit van zo’n 3 uur (over asfalt :D) kwamen we aan in Otjiwarongo, de 3e stad van Namibië. CCF ligt op zo’n 45 min rijden vanuit hier. Aangekomen bij het CCF kregen we onze kamer toegewezen, en konden we bijna direct door voor het diner.

Marianne en ik slapen op een kamer (voor 4 personen) met nog een andere stagiaire, maar haar stage zit er al bijna op. Op de kamer is een eigen douche en wc, dus dat is fijn! Als je ’s ochtends wakker wordt, lopen er wrattenzwijnen, duikers en nog veel meer rond! Ook hebben we oryxen van heel dichtbij gezien (helaas geen foto als bewijs…) Het eten hier is tot nu toe heel goed, ’s middags is het meestal warm eten.

Maandag kregen we eerst een rondleiding en konden we zien hoe de cheetah’s gevoerd werden. Ook hebben we een ‘run’ meegemaakt, hierbij wordt een systeem opgezet die ook bij windhonden gebruikt wordt, de cheetah rent achter een soort lapje aan. Als dat gevangen wordt, krijgt de cheeta een stukje vlees.

Dinsdag was onze echte eerste dag. De werkzaamheden zijn echt enorm verschillend! Dit hebben we tot nu toe gedaan:
- Scat detection: Je loopt met 2 honden naar een bepaald gebied waar ze zogenaamde play trees hebben. Dit zijn bomen die cheetah’s gebruiken om hun geur op af te zetten. De honden zijn getraind om cheetah poep op te sporen (scat=poep) Zodra een hond gaat zitten, weet je dat hij cheetah poep heeft gevonden. Een deel van die poep wordt in een zakje gedaan en meegenomen naar het lab, waar het geanalyseerd wordt.
- Gardening: Heel moeilijk… de planten water geven :p Op het CCF worden meerdere groenten gekweekt die weer in de gerechten gebruikt worden.
- Centre feeding: Dit is het voerpraatje die gehouden wordt voor het publiek. Eerst moet het vlees klaargemaakt; vet wordt verwijderd, en losse of scherpe stukken bot worden verwijderd. Dan houdt één iemand een praatje over het voer, en daarna gaan we naar de cheetah’s. Voer wordt in de voerhokken gezet, en de cheetah’s worden daarna in de voerhokken gelaten. Alleen de cheetah’s die gewend zijn aan mensen worden voor het publiek gevoerd. Na het voeren kunnen de verblijven schoongemaakt worden, en kunnen de cheetah’s weer terug.
- Centre pens: Dit is het schoonmaken van de hokken waarin de cheetah’s gevoerd worden voor het publiek.
- Kraal: Als je bij de kraal staat, betekent dit dat je met de geiten moet werken. Dit betekent voornamelijk schoonmaken, want de boeren van het CCF doen het voeren en melken.
- Husbandry: Hierbij worden de cheetah’s die in een zogenaamd ‘soft-release camp’ zitten gevoerd, en daarna zijn we alle botten op gaan ruimen. Omdat dat de laatste jaren niet is gedaan, zijn het er enorm veel! De cheetah’s die in het soft-release camp zitten, leren hier om minder in contact te komen met mensen, en misschien kunnen ze uiteindelijk uitgezet worden.

Daarnaast hebben we geholpen bij papieren scannen, en hebben we een poster gemaakt die gebruikt gaat worden voor een soort beurs voor boeren. Elke dag is enorm verschillend dus, en we proberen zo goed mogelijk alle info te onthouden en te verwerken, wat nogal wat is! Maar ik heb het erg naar mijn zin, de mensen zijn heel aardig! We krijgen ook onze eigen projecten. Zo wordt ik straks soort van verantwoordelijk voor de 7 paarden die hier zijn. Ook gaan Marianne en ik iets doen met haar wat gevonden wordt in cheetah poep. Ik ga daarnaast iets te maken krijgen met het maken van zeep! Heel iets anders dus! Van geitenmelk wordt van alles gemaakt o.a. kaas, fudge en zeep dus. Ik kijk uit naar jullie reacties, ben benieuwd hoe het in Nederland is! Ik heb beperkt internet hier, alleen op kantoor, en na werktijden.

• 12 September 2013 - 23:59

Elke:

Hoi Maris,

Fijn dat het je het zo naar je zin hebt!!! Ik kan trouwens nu ook iedere dag een scat detection doen in de bak van onze eigen nieuwe mini cheetah. Ze is echt schattig en heet MurMur de Spinster.
    Groetjes Elke

• 13 September 2013 - 20:35

Mariska:

Ohhhh wat leuk!!! Foto's!!! :)